Voorbereidingen voor het starten van een (Shopify) webshop

Denk je al een tijdlang over het opzetten van een (Shopify) webshop, of ben je misschien zelfs al begonnen met dat traject? Zeker nu, in het Coronavirus-tijdperk, kan het een aantrekkelijke gedachte worden om je producten online aan te gaan bieden. En die gedachten kunnen nu ook in sneltreinvaart werkelijkheid worden.

Je zult vast al wel wat dingen hebben uitgezocht, maar waar moet je eigenlijk allemaal aan denken? Wat kan een vlotte start in de weg staan en hoe kun je geld besparen door alvast content op te zetten, waarop de shop-ontwikkelaar dus niet hoeft te gaan zitten wachten?

Logischerwijs zijn de producten die je gaat verkopen de eerste schakel in dit proces en zal dat onderdeel jou zelf al duidelijk zijn. Ik doel nu op dingen die vaak vergeten worden of zelfs onbekend zijn. Na mijn jarenlange ervaring met het ontwikkelen van webshops (in Shopify) deel ik daarom met jou een lijstje van zaken die niet altijd vanzelf bovenaan staan, maar daar wel thuis horen.

Concreet je ‘Unique Selling Points’ (USP’s) bepalen

In een tijd als deze, waarin iedereen met een pakket als dat van Shopify direct een webshop kan starten, zijn er natuurlijk concurrenten die dat binnen jouw branche ook willen of al doen. Iedere ondernemer met een online shop moet daarom zichzelf afvragen wat hij/zij meer kan bieden dan die ander met dezelfde producten of diensten doet. Als er nog andere aanbieders zijn, waarom zou een klant dan toch voor jou kiezen? Denk bijvoorbeeld aan:

  • Je product is kwalitatief beter dan dat van de concurrenten.
  • Door goede inkoopafspraken ben jij goedkoper met dezelfde producten.
  • Je maakt er een niche product van dat je zelf maakt en sluit daardoor concurrenten uit.
  • Je biedt een betere garantie dan anderen.
  • Je verleent naast je product of dienst een service met echt een aanvullende waarde (gratis installatie, onderhoudscontract, instructies, etc.)
  • Je levertijden/condities zijn beter.
  • De unboxing-ervaring bij jouw product is speciaal.
  • Jij bent of hebt de beste specialist(en) in huis, die ook na aankoop beschikbaar is/zijn voor advies en nazorg.

moet je de bezoeker jouw pluspunten telkens weer duidelijk maken, zodat een aankoop steeds zekerder wordt.

Hoe meer punten jij scoort in vergelijking met je directe concurrenten, hoe duidelijker je dat moet laten weten via je webshop. Niet alleen op je homepage, want sommige klanten komen binnen op een productpagina of een landingpage. Zonder dat het storend wordt moet je de bezoeker jouw pluspunten telkens weer duidelijk maken, zodat een aankoop steeds zekerder wordt.

Je kennis van je assortiment moet volledig zijn

Dit geldt zeker voor duurdere producten, klanten willen daarover vragen kunnen stellen. Die optie moet dan ook makkelijk herkenbaar zijn voor je bezoekers. Zorg ervoor dat je antwoorden klaar hebt staan op vragen over details van je producten, garanties, specificaties, etc. Als je televisies verkoopt zal men willen weten wat het verschil is tussen de HDR-opties, of een soundbar direct kan worden aangesloten en of er een pixelgarantie geldt. Als je een dekbed aanbiedt vraagt men je wat MM- en NM-waarde überhaupt betekenen, of de vulling lekker warm is in de winter en verkoelend in de zomer en waarom dons nu een hype is.

Jij moet de betrouwbare expert zijn. Als je het niet allemaal uit je hoofd weet, maak dan notities die je snel kunt oproepen. Zorg ervoor dat men zoveel vertrouwen krijgt in jouw kennis over het product dat men bereid is om die prijs van 1000 euro af te rekenen. Neem twijfels weg en verdien zo de verkoop.

Kennis van je webshop producten

Onderwerpen voor Landingpage(s) bedenken en de info opzetten

Als deze term je onbekend is, zie dan dit blog.

Je wilt met een nieuwe webshop zo snel mogelijk klimmen in de Google Ranking, zodat je organische resultaat ook direct groeit. Daarvoor zijn blogs belangrijk, maar een goede landingpage wordt onderschat en is naar mijn mening meer waard dan 5 blogs bij elkaar.

Je kunt direct beginnen met het opzetten

Het mooie aan een goede landingpage is de vrijheid bij wat je inlaadt, zoals reviews, blogartikelen, links en externe informatie. Inladen en direct producten tonen die passen bij het onderwerp. Het is een walhalla aan SEO-termen, teksten, links en metadata, die ook bruikbaar zijn voor de bezoekers waardoor iedereen wint.

De makkelijkste manier om te kiezen waarvoor je een landingpage maakt, is op categorie-niveau. Als je bijvoorbeeld elektronica verkoopt zou ik direct beginnen met Televisies, Mobile, Monitoren, HiFi, etc. Heb je een schoenenwinkel dan bijvoorbeeld met Damesschoenen, Herenschoenen, Sneakers, Casual, Sport, Laarzen, etc.

Je kunt direct beginnen met het opzetten van teksten hierover en met beeldmateriaal verzamelen, zodat je bij Google meteen deze pagina’s kunt laten indexeren en zo een vliegende start maakt.

Voorbeelden van shops die je als perfect voorbeeld ziet en liefst (deels) imiteert

Als jouw designer/ontwikkelaar bij het eerste gesprek vraagt welke uitstraling je webshop moet krijgen, wordt het antwoord al heel gauw heel vaag. Je probeert bijvoorbeeld een sfeer in woorden uit te drukken en een ervaring in steekwoorden. Die worden vervolgens door iedereen anders begrepen en ik kan je uit ervaring zeggen dat dit al snel kan leiden tot lange discussies, waarbij het helaas niet snel duidelijk wordt voor de betrokken partijen.

Kom daarom liever meteen met concrete voorbeelden zoals andere shops die jij geweldig vindt werken, designs die je online zag als sfeer-voorbeeld of een pinterest board waar je een collage gemaakt hebt. Als het gedeeld kan worden en het toont wat je bedoelt, begrijpt de ander waarschijnlijk direct wat je wensen zijn. De designs kunnen daarmee doelgericht worden opgezet en de functionaliteiten zullen inzichtelijk zijn in hun opzet en kunnen nog vóór de verdere ontwikkeling besproken worden.

Als het gedeeld kan worden en het toont wat je bedoelt, begrijpt de ander waarschijnlijk direct wat je wensen zijn

Je hoeft geen harde schijf met honderden voorbeelden te overhandigen, teveel materiaal is net zo onduidelijk als te weinig. Probeer een aantal opzetjes te geven die je boodschap duidelijk maken en 2-3 shops die je mooi vindt, dan kan je ontwikkelaar direct beginnen en bespaar je jezelf onduidelijkheid, tijdverlies en dus geld.

Tijd om teksten te schrijven en veel invulwerk te verzetten

Zorg ervoor dat jij en/of anderen klaar zit(ten) om de invulling te verzorgen en reserveer daar voldoende tijd voor. Het invullen van de algemene teksten, producten, metadata, SEO teksten, FAQ’s, landingpages en informatiepagina’s is een flink karwei en zonder dat kun je niet live. Je kunt dit naast andere taken doen, maar hou dan rekening met lange dagen en doorwerken in het weekend als je snel live wilt gaan.

maar hou dan rekening met lange dagen en doorwerken in het weekend als je snel live wilt gaan

Lees je goed in over het schrijven van optimale teksten voor zoekmachines zodat Google, Bing en Yahoo je meteen goed indexeren. Bepaal de toon die je wilt hanteren en zet die consequent door in alle communicatie zodat er een mooi geheel ontstaat. Luister naar je ontwikkelaar als hij of zij iets nodig heeft om verder te kunnen en zorg dus voor een flexibele houding, je wilt niet dat de bouw op pauze moet omdat je eerst even een blogje wil afmaken.

Webshop teskten maken en vullen is veel werk maar goed voor de SEO

Conclusie

Mocht je al bezig zijn met de voorbereiding of net willen beginnen, dan kun je deze punten alvast noteren in je agenda voor de komende tijd. Veel kan tegelijk met de ontwikkeling van de shop en ik bespreek altijd met mijn klanten welk materiaal ik graag wanneer beschikbaar heb. Je voorbeelden zijn vanaf dag één handig om erbij te hebben, de rest kun je bespreken en gaandeweg opleveren, of nadien zelf in bijv. Shopify invoeren.

Heb je al een shop en zie je nu dingen die je nog graag erbij wil, neem dan gerust contact op. Dan kunnen we samen kijken hoe we zo snel mogelijk die belangrijke content nog kunnen toevoegen.

TAGS

#E-commerce #Shopify #Timalux Webshop

Interesse in mijn diensten?

Lees je in mijn artikelen over zaken waarover je een persoonlijk advies zou willen m.b.t. jouw webshop of plannen daartoe? Zijn er onderdelen die voor jou specifiek gemaakt zouden moeten worden? Heb je het idee dat mijn input jouw webshop kan helpen? Neem dan gerust contact op met mij, dan bekijken we samen wat Studio Wassink zou kunnen doen om je te helpen.

0630155506
stefan@studiowassink.nl

Lees ook:

Een nieuwe webshop starten deel 1

Een webshop
in 2020 serie

Shopify omzet

“Shopify pakt tot 2% van mijn omzet!" Maak er 0% van!

Shopify Thema's

Shopify Thema's
hoe kies je de juiste