Het belang van Landing Pages

Webshops openen de mogelijkheid om veel te verkopen zonder daarvoor iedere klant te woord te moeten staan, zoals dat in een “echte” winkel gaat. Wat je echter niet moet vergeten is dat die klant nog steeds eerst overtuigd moet worden.

Stel, je biedt elektronica aan en iemand zoekt een nieuwe televisie. Als je geluk hebt heeft die iemand al onderzoek gedaan naar de gewenste soort TV, naar de juiste afmetingen en is ten slotte misschien zelfs al uitgekomen bij een bepaald merk. Dat is de ideale situatie, maar veel van je bezoekers zullen nog niet zo ver zijn en zoeken nog informatie alvorens de knoop door te hakken. In een winkel zouden zij daarvoor een medewerker aanspreken die hun vragen kan beantwoorden en natuurlijk hebben zij ook in jouw webshop om te beginnen behoefte aan deze informatie.

Je webshop kan uitleg bieden met landing pages

“Deze OLED SmartTV met een 120Hz verversing en slechts 16ms input lag heeft de HDR1000+, HLG en Dolby Vision opties om kleuren nog realistischer weer te geven op het 4K UHD panel met 2100 nits en 10bit ondersteuning!”

Ook in de webshop moet je de verkoop 'verdienen'

Klanten die niet echt thuis zijn in deze begrippen, hebben hier net zoveel aan als aan de Chinese versie van de handleiding. Net zoals een verkoper op de winkelvloer doet, moet je die klant ook in je webshop de helpende hand bieden als je de verkoop wil ‘verdienen’.

“Maar ik bied een chat-optie aan, dus ze vragen maar”.

Inderdaad is een Chat-optie heel belangrijk, maar als je webshop groeit zoals je dat ongetwijfeld graag ziet gebeuren, neemt ook het aantal bezoekers per dag toe en zul je al gauw 24/7 alleen al druk zijn met chatten. Dat kan en moet natuurlijk veel efficiënter, met liefst ook nog betere informatieverstrekking dan in een winkel. Waar je daarvoor eens goed naar moet kijken, zijn de zogeheten Landing pages.

al die begrippen, die heerlijke keywords die je in adwords een kapitaal kosten, worden allemaal netjes organisch geïndexeerd

Die pagina’s zijn niet alleen voor de informatie zoekende consument, maar ook voor de SEO hun bytes in goud waard. Als je een marketeer inschakelt zal dit begrip al tijdens je eerste gesprek waarschijnlijk vaker vallen dan het in dit artikel wordt aangehaald.

Zo’n pagina gaat in op wat de eigenschappen en begrippen rondom je producten nu eigenlijk inhouden en welke merken dit wel of niet aanbieden en waarom. Ook geven ze aan in welke situaties het meest uit de beschikbare opties gehaald kan worden en mogelijk zelfs welke tools de klant kan gebruiken om de beste optie te kunnen ontdekken (bijvoorbeeld door de kijkafstand tot de TV te laten invullen om vervolgens de ideale tv-maat aan te bevelen). En ten slotte: niet alleen de klant leest deze pagina’s, maar de zoekmachines ook! En al die begrippen, die heerlijke keywords die je in adwords een kapitaal kosten, worden allemaal netjes organisch geïndexeerd.

Google, Yahoo en Bing zullen je info ook indexeren

Waar moet ik aan denken bij het opstellen van een goede landing page?

Dat is natuurlijk allereerst afhankelijk van de producten die je verkoopt, maar ook moet je je proberen te verplaatsen in de in de gedachtegang van je bezoeker tijdens de verschillende fasen in diens mogelijke zoektocht. Je moet daarbij denken aan achtereenvolgens een bezoeker die net begint met zoeken, aan een die al het een en ander heeft uitgezocht en aan een die al een week zocht en vond en nu klaar is om de trekker over te halen. Vooral als je duurdere producten aanbiedt, is het essentieel dat je jezelf hun situatie kunt indenken! Je vraagt die bezoeker tenslotte wel om even honderden (of meer) euro’s aan je over te maken, op basis van goed vertrouwen in je shop en in de informatie die je geeft.

Om de pagina’s in te vullen kun je van alles inzetten

De bezoeker zal door zijn/haar op de pagina’s gebruikte zoekwoorden bij een volgend bezoek ook vaak direct binnenkomen op deze pagina’s. Naast specifieke informatie is het daarom belangrijk om altijd ook je algemene boodschap nadrukkelijk aanwezig te laten zijn, zonder dat die irritant wordt voor mensen die nog via de homepage beginnen.

Om de pagina’s in te vullen kun je van alles inzetten. Om te beginnen natuurlijk de juiste teksten en afbeeldingen, maar ook video’s, grafieken, tabellen, verwijzingen en interactieve tools zijn uitstekende middelen om bezoekers naar de door hen gewenste keuze te begeleiden.

Dus 1 of 2 van die landing pages?

Ja, per categorie. Voor een relatief kleine webshop is het niet vreemd om al snel 10 landing pages te hebben. Ervan uitgaande dat je catalogus niet bestaat uit één enkele product-lijn, is het zaak om over alle verschillende soorten producten uitleg te bieden.

Volzetten met producten voor directe verkoop, is dat een goede optie?

Nou, nee. Mensen komen vaak op deze pagina in hun onderzoeksfase. Ze zijn er nog niet uit wat ze precies willen, of zelfs nog óf ze het überhaupt wel willen hebben. Het is prima om naast de juiste info een aantal daarbij passende producten te tonen, maar dat moet ná de informatie en ook dan niet meteen het hele assortiment. Wel de mogelijkheid om dat op te roepen natuurlijk, voor degenen die al zover zijn.

Het is veel werk, maar de beloning van verkopen en SEO / Marketing maakt het de moeite waard

Klinkt als veel werk!

Dat klopt wel ja. Het is veel werk om een echt goede landing page te maken, een die het product beter verkoopt aan de consument en tegelijk de SEO een duw in de juiste richting geeft. Maar loont het wel! Dus een goed UX en UI dsign met veel rijke content is een must om alles uit de pagina te halen.

voorts niet de bezoeker het idee te geven dat dit niet voor hen is gedaan, maar voor Google, Yahoo en Bing

Je hoeft ook niet ineens overmorgen 25 landing pages online te hebben staan. De truc is juist om ze inhoudelijk echt waardevol te maken en voorts niet de bezoeker het idee te geven dat dit niet voor hen is gedaan, maar voor Google, Yahoo en Bing.

Ga er dus eens goed voor zitten. Lever waardevolle informatie en laat gerust ook weten dat alles wat je aanprijst ook “vandaag bestellen morgen in huis” is bij jou. Mensen willen na hun bestelling de overtuiging hebben dat ze de juiste keuze hebben gemaakt en zich dus verheugen op de levering. En eenmaal goed behandeld, ben jij voor hen waarschijnlijk de leverancier wiens shop ze de volgende keer als eerste weer bezoeken.