Het begin van tweeduizend vijfentwintig
Door: Stefan Wassink @StudioWassink || Publicatie: jan 2025 || Onderwerp: Het begin van tweeduizend vijfentwintig
Lees je in mijn artikelen over dingen waarover je een persoonlijk advies zou willen m.b.t. jouw webshop of plannen daartoe? Zijn er onderdelen die voor jou specifiek gemaakt zouden moeten worden? Heb je het idee dat mijn input jouw webshop kan helpen? Neem dan gerust contact op met mij, dan bekijken we samen wat Studio Wassink zou kunnen doen om je te helpen.
0630155506 stefan@studiowassink.nlHoewel ik "nieuwjaar" niet zie als een soort resetknop om ineens allerlei nieuwe initiatieven te starten, want dat zou ik immers al doen op ieder moment waarop het logisch is om iets te veranderen, is het wel een goede gelegenheid voor reflectie en toekomstvisie. En als ik even terugkijk, zie ik zeker reden om 2024 speciaal te vinden voor wat betreft Studio Wassink. Het is namelijk al het tiende jaar dat ik bezig ben met Shopify, een decennium! Daarmee zal ik waarschijnlijk in Nederland behoren tot een zeer klein gezelschap, want toen ik ermee begon was Shopify hier compleet onbekend. Ik begon destijds met dat pakket in het kader van een opdracht om een platform te zoeken voor een specifiek project en ben er nadien nooit meer mee gestopt.
Wordt 2025 speciaal voor Shopify ondernemers?
Gelet op de introducties van nieuwe functionaliteiten die Shopify recent openbaarde, zou ik denken van niet. Maar verder kijkend zie ik ook dat het platform nu ervoor kiest om de best ontvangen opties verder te ontwikkelen en te stabiliseren. En dat maakt het weliswaar minder spannend qua nieuwe mogelijkheden, maar waarschijnlijk toch veel waardevoller voor ondernemers. Deze focus op een sterk fundament biedt stabiliteit en ruimte om effectiever te werken met wat er al is. En dat is denk ik momenteel de best mogelijke keuze van Shopify!
Shopify en AI: een ongelukkig huwelijk tot nu toe?
Ik kan hier simpel over zijn: Shopify + AI = tot nu toe een teleurstelling. De fototool vond ik niet indrukwekkend toen ik die vorig jaar uitgebreid testte en de nieuwe Sidekick maakt geen indruk. Maar dat vind ik eigenlijk helemaal niet erg, want het zorgt ervoor dat ondernemers zich blijven concentreren op hoogwaardige content en dat blijft altijd van groot belang. AI heeft absoluut waarde in e-commerce, maar alleen als je het begrijpt en zelf kwalitatief goede input levert ("Prompten"). Het aantal snel in elkaar gezette webshops met generieke AI-teksten en afbeeldingen groeit, maar is geen duurzame strategie. AI werkt alleen als hulpmiddel en is geen vervanging. Voor wie AI op de juiste manier weet in te zetten zullen er in 2025 zeker kansen liggen, bijvoorbeeld op het gebied van automatisering en klantanalyse. Maar dat AI-systeem zal Shopify zelf niet zijn.
Analytische gegevens: de kracht van interne tools
Met steeds meer regelgeving omtrent externe metingen door partijen als Google, wordt het gebruik van interne analysetools steeds belangrijker. Shopify heeft hierin niet stilgezeten. De verbeterde rapportages zijn een uitkomst voor ondernemers die willen begrijpen hoe hun webshop presteert. Zelf gebruik ik deze tools bij het uitvoeren van scans. Hiermee kun je onder andere zien welke producten onderpresteren en of er een te grote afhankelijkheid is van enkele producten, beide potentiële risico’s. Ook kun je hiermee knelpunten in de klantreis identificeren en campagnes optimaliseren op basis van klantgedrag.
Checkout ervaring perfectioneren
De checkout is het enige deel van de webshop waarin specialisten zoals Studio Wassink nauwelijks aanpassingen kunnen doen, vanwege veiligheidsvoorschriften. Toch zie ik een beweging waarmee Shopify dit proces toegankelijker maakt voor verbeteringen. In 2025 verwacht ik dat er meer mogelijkheden komen om de checkout te personaliseren en frictie te verminderen, bijvoorbeeld door het toevoegen van dynamische aanbiedingen of een meer transparante weergave van voorwaarden.
Marketing en externe e-commerce platformen
Shopify begrijpt als geen ander dat ondernemers niet alleen op hun eigen webshop kunnen vertrouwen voor hun totale omzet. Het combineren van de webshop met marketingcampagnes en het aanbieden van producten op marktplaatsen zoals Amazon, Etsy en Bol is essentieel. Deze integraties waren voorheen afhankelijk van externe apps, maar worden nu steeds meer een direct onderdeel van Shopify’s ecosysteem. Ik verwacht dat veel van mijn klanten hier in 2025 voordeel uit kunnen halen. Tegelijkertijd blijft het belangrijk om een balans te vinden tussen de eigen webshop en externe marktplaatsen, zodat je niet te afhankelijk wordt van derden. Je eigen shop zal altijd voorkeur hebben.
Studio Wassink’s eigen initiatieven voor 2025
Naast de ontwikkelingen binnen Shopify werk ik ook door aan mijn eigen initiatieven. Dit jaar draait het om meer Sections a la Carte en kennisdeling en voorts om te blijven doen wat ik al deed, met behoud van mijn persoonlijke aanpak.
Sections à la Carte
Ik ben in 2024 al begonnen om dit concept uit 2021, waarmee ik semi-maatwerk sections biedt (lees er meer over hier), duidelijker te presenteren met voorbeelden van pakketten. Het concept is sinds de livegang zo’n drie jaar geleden nu niet meer weg te denken uit mijn dienstenpakket. Ik heb twee duidelijke doelen met deze sections voor dit jaar.
1. Uitbreiding en updates: Ik wil de mogelijkheden uitbreiden en de eerste reeks sections updaten. Ik heb al enige tijd een aantal nieuwe onderdelen op de TODO lijst staan, die nu in de planning zijn gezet om te worden gerealiseerd. Dit zijn er in eerste instantie vier, maar ik verwacht er zeker tien toe te voegen, waarmee het totaal op dertig kom
2. Directe verkoop: Ik wil deze sections in de directe verkoop zetten, zodat klanten ze in hun winkelmand kunnen plaatsen, afrekenen en laten inbouwen. De sections staan al grotendeels in een door mij beheerde live Shopify webshop, zodat klanten ze werkend kunnen zien. Ik moet nog enkele zaken uitwerken met betrekking tot de verkoop van digitale goederen, maar mijn doel is om dit proces zo eenvoudig mogelijk te maken voor mijn klanten.
Meer kennis delen
Met tien jaar ervaring deel ik graag mijn kennis met anderen. Niet in de stijl van influencers, maar als specialist met een open en eerlijke aanpak. Het ontwikkelen van onderdelen, het oplossen van specifieke uitdagingen en het maken van rapportages zijn mijn betaalde werk. Maar ik geef daarnaast graag inzicht in trends, handige Shopify tips en wat wel en niet werkt met content. Dit doe ik zonder een factuur te sturen, zoals via dit blog, het kenniscentrum op mijn website en posts op LinkedIn en Instagram. In 2025 wil ik het verder uitbreiden. Als je dit leest en interesse hebt, houdt dan mijn updates in de gaten en laat weten welke onderwerpen jou bezig houden, zodat ik daarop kan inspelen.
Verder vooral doen wat ik al deed
Ik ben voornamelijk heel blij met mijn klanten en als ik hun feedback bekijk, zijn zij dat met mijn dienstverlening. Wat mijzelf betreft richt ik me al sinds het begin van Studio Wassink op een inbreng van hoge kwaliteit, ook als het om semi-maatwerk gaat, en op het zijn van een bereikbare deskundige. Ik wil heel graag mijn vaste klanten blijven voorzien van updates, upgrades en advies, en wil ik ook een groep nieuwe klanten voorzien van deze diensten.
Conclusie
Voor Shopify ondernemers zullen in 2025 hun webshops verder stabiliseren en verder kunnen worden geoptimaliseerd. Of je nu bestaande klanten beter wil bedienen of nieuwe bezoekers wil aantrekken, Shopify biedt je een ongeëvenaarde vrijheid om je webshop te personaliseren en je te focussen op wat echt belangrijk is: je producten.
Studio Wassink staat klaar om je hierbij te ondersteunen. Samen zorgen we ervoor dat jouw webshop niet alleen voldoet aan de eisen van vandaag, maar ook klaar is voor de toekomst.
TAGS
#E-commerce #Shopify #Shopify ontwikkelaar
Lees ook:
10 Tips voor Shopify in 2024
De Motor van je Webshop
Efficiënt Laten Werken
Hoe Shopify AI productfoto's
kan transformeren
Wat moeten webshop eigenaren doen met Augmented en Virtual Reality?
Je online shop bekijken
alsof het een stenen winkel is
Shopify Editions
Winter '24
Onvoldoende verkoop
Shopify webshop
Shopify begrippen
in 2023
Wil je meer weten of hulp nodig hebben bij deze of een andere Shopify klus, neem dan gerust contact op met Studio Wassink.
Neem direct contact op met Studio Wassink.