2. Instagram Content
Als je marketingactiviteiten onderneemt of die wil betrekken bij je algehele marktbenadering, zul je zeker de optie tegenkomen om dat met behulp van Instagram te doen. Of dat ook voor jouw doel een goede optie is, kun je heel simpel vaststellen. Wil je je potentiële klantengroep direct kunnen aanspreken én bestaat die groep uit smartphone gebruikers, dan is het antwoord “ja”.
Tot deze groep behoren mensen die weliswaar verdeeld zijn over allerlei platformen, zoals Facebook, Snapchat en Twitter, maar die vrijwel gelijk zijn waar het betreft hun aanwezigheid op Instagram. De populariteit van Instagram werd bij de overname door Facebook blijkbaar op juiste waarde geschat en er wordt nu slim ingespeeld op de behoeften van zowel zakelijke als particuliere klanten.
Omdat ‘vroeger’ telefoons minder goede resoluties hadden, lag het bekijken van foto- en videocontent daarop niet echt voor de hand. De telefoon werd dan ook vooral gebruikt voor wat die, naast bellen, beter kon, namelijk het weergeven van teksten. Nu we intussen met 4K schermen rondlopen en zelfs de eerste uitvouw-schermen al geproduceerd worden, is ook de wens ontstaan om die te vullen met de visuele pracht die daarop mogelijk is. Waarom zou je 3 alinea's gaan lezen als je ook kunt kiezen voor een leuke video die het in 15 seconden glashelder uitbeeldt? De mens is visueel ingesteld en nu is er ook de hardware om daaraan constant toe te geven. De toename van sterke designs, goed foto- en videomateriaal en mooie animaties is dus geen verrassing te noemen.
Die groeiende populariteit brengt vanzelfsprekend met zich, dat naast jou ook veel anderen daarmee iets willen doen. Treuzel dus niet met het uitvoeren van je plannen en maak snel duidelijk waar het jou om gaat. Nu er zoveel visueel geweld op je doelgroep af komt, willen zij direct weten of dit hun tijd wel waard is. En, bewust of onbewust, men wordt daarin ook steeds selectiever. Een geschreven artikel trekt al aandacht door te beginnen met een pakkende titel en dus moet jij ook al in de opening van jouw content tot de kern komen. Je kunt direct al duidelijk maken wat de inhoud gaat zijn. Natuurlijk blijft ook de optie om, met dus enig risico,, te kiezen voor een intrigerende en mysterieuze opening, waardoor men wordt verleid om te blijven kijken, maar dan moet je de spanningsboog wel heel goed vormgeven!
Heb je al een merknaam met een groot bereik en veel loyale gebruikers, dan is uiteraard de kans kleiner dat je snel wordt weggetikt, maar als je nog niet zoveel reikwijdte hebt moet je hier wat voorzichtig mee omgaan. Samen kunnen we bekijken welke tactiek op dit moment past bij jouw merkidentiteit en daarop inspelen.
Deze begrippen gelden bij een video of geanimeerde post. Een statisch beeld is wat het is en werkt niet toe naar een climax. Bij een video kun je wat spelen met het tempo en de effecten. Je kunt een miniatuur storyboard bedenken om zo toch een verhaaltje te vertellen dat je boodschap beter laat landen. Een tekst blijft met behulp van een aantal visuals beter hangen, omdat er cognitieve connecties worden gelegd. Door wat tempowisselingen toe te passen, met de juiste effecten, kun je op een speelse manier de kijker bij de les houden en het levert je ook meer productiewaarde op, wat weer een positieve invloed heeft op het waarnemen van kwaliteit binnen je content.
De beste mix vind je gebruikelijk door de kern van de boodschap te mixen met de merkidentiteit, om die twee onderdelen duidelijk te linken. Je wilt dat men ziet dat het een mooi product of een mooie actie is, waarvan men graag gebruik maakt.
Een voorbeeld. Stel, je plant een kortingsactie en je wilt goed in beeld brengen wie jij bent en dat jij aanbiedt wat hen interesseert. Je toont jouw merkidentiteit, dat je het gewenste verkoopt en ook nog met een leuke korting. Die boodschappen zullen een connectie creëren die hen vertelt dat ze bij jou de juiste producten vinden tegen de beste prijzen. Zo kun je in 15 seconden een sterke connectie maken met jouw doelgroep.
Als je een webshop hebt is het heel praktisch om die aan je Instagram-account te koppelen, zodat daar je producten kunnen worden ingelezen. Je kunt dan in de Instagram App producten direct aan een afbeelding koppelen. Bij een afbeelding van bijvoorbeeld een nieuwe jas kun je de directe link aan de post toekennen en daarmee je volgers rechtstreeks naar je webshop leiden.
Een volgende stap in dit proces is al aangekondigd en inmiddels al in bedrijf, maar momenteel nog als probeerversie in samenwerking met een handvol merken. Instagram test namelijk momenteel in Amerika de functie om direct in de app een product te verkopen. Het zal dus even afwachten zijn of deze trial een succes wordt en zo ja, wanneer men dat ook in Europa kan inzetten. Maar het is al wel duidelijk dat er een grote toekomst wordt gezien in bemoeienis met de e-commerce wereld en dat men door daar slim op in te spelen een win-win situatie wil creëren.
In principe niet veel. Vooral een boodschap die je wilt overbrengen en een goed idee van jouw merkidentiteit. Wat inhoudelijk veel helpt om een goede post te maken, zijn visueel kwalitatief hoogstaande middelen zoals productfoto’s en sfeerbeelden. Als je een story wilt laten maken het liefst meerdere. En audio in de vorm van effecten en muziek leidt tot een completere beleving. Zelf kan ik via een bibliotheek ook aan veel elementen komen, dus niet alles hoeft direct klaar te staan.
Heb je interesse sta ik je graag te woord en kunnen we doornemen wat er voor jouw merk gemaakt kan worden.