De overstap naar Shopify

Misschien denk je wel eens aan de mogelijkheid om voor je webshop een ander pakket te gaan gebruiken. Er kunnen vele redenen zijn voor die overweging. De moeite die het je momenteel kost om te voorkomen dat de servers er op piekuren steeds uit klappen, de tijd die je shop nodig heeft om in te laden waardoor je in Analytics de ene na de andere bezoeker ziet verdwijnen zonder af te rekenen, of het team van techneuten dat jou iedere maand weer pijnlijk verrast met hun factuur. De reden om dan te kiezen voor een SaaS-pakket zoals Shopify is het bijbehorende gemak in ruil voor een vaste prijs en het extern draaien van je data. En je bent dan zeker niet de enige, want veel ondernemers, groot en klein, gingen je al voor.

Als je die knoop voor jezelf hebt doorgehakt, moet je met een aantal dingen rekening houden. Een overstap is niet klik, klik, klaar. Je zou het jezelf zeker kwalijk nemen als achteraf blijkt dat je niet eerst de juiste voorbereidingen trof. Je moet je overstap goed plannen. Een doordacht plan van aanpak opzetten en niet zomaar je links en producten offline halen uit bijv. Magento en in Shopify pompen. Dat is cruciaal als je recht wil blijven doen aan je eerdere inspanningen

Een aantal zaken om sowieso rekening mee te houden:

Redirects voor je URL’s inzetten

Je data gaat van je huidige server naar die van Shopify en dat systeem werkt met zijn eigen hiërarchie van URL strings. Een categorie heet bijvoorbeeld een collection, dus waar je nu bijvoorbeeld nog hebt staan:

www.webshop.nl/categorieen/t-shirts
wordt dit nu
www.webshop.nl/collections/t-shirts

Producten, Blogs, FAQ, Landingpages en alles wat in de nieuwe variant terug gaat komen, moeten herleid worden.

Daarvoor moeten wel de juiste redirects worden opgezet. Dit houdt in dat je Google laat weten dat je pagina nog steeds bereikbaar is, maar voortaan via een ander pad. Hiermee voorkom je dat Google je positie opnieuw instelt, waardoor je eerdere lange klim naar de top van de organische resultaten zomaar zou verdwijnen.

Vanuit die gedachte ga je de hele shop doornemen en kun je in Excel een document maken waarmee je alle redirects in één batch naar het nieuwe systeem kunt overzetten. Producten, Blogs, FAQ, Landingpages en alles wat in de nieuwe variant terug gaat komen, moeten herleid worden.

URL Redirects inzetten

Thema klaarzetten

Nu je overstapt moet je ook thema, uiterlijk en werking van je webshop omzetten naar de nieuwe standaarden. Mocht je dus toch al een vernieuwing wensen in de User Interface en/of User Experience, dan is dit hét moment daarvoor.

Er kan gewoon ontwikkeld worden buiten de draaiende webshop en dus geen risico dat deze invloed heeft op het functioneren.

Het voordeel bij overstappen met een al draaiende shop is, dat er geen moeilijke handelingen nodig zijn om nieuwe omgevingen binnen je serverruimtes klaar te zetten of soortgelijke werkzaamheden. Er kan gewoon ontwikkeld worden buiten de draaiende webshop, zodat er geen risico is dat dit invloed heeft op het functioneren ervan.

Hou er wel rekening mee dat het zomaar kan zijn dat de systemen met een verschillende code-indeling werken, wat kan betekenen dat sommige functionaliteiten niet meer beschikbaar zijn, maar dat vaak opties die in het huidige systeem niet werken dat nu juist wel doen. Ieder pakket gebruikt standaarden als HTML, CSS en Javascript, maar Shopify werkt voor geavanceerdere functies met de taal LIQUID en dat kan wel anders zijn in de huidige opzet.

Voor het aanpassen van de shop-opzet aan je huidige wensen, is dit dan ook hét moment. Zeker als je al een tijdlang vanuit dezelfde opzet werkt kan het goed zijn dat, gezien de vorderingen en veranderingen van de laatste jaren, je veel baat hebt bij een vernieuwde opzet.

een nieuwe design opzetten

Producten

Net als bij de URL’s is het de snelste en meest nauwkeurige route om een goed Excel-bestand op te zetten en dat te uploaden naar de nieuwe server. Je kunt een export van de bestaande maken en dat omzetten naar de standaarden voor Shopify, zodat het goed geïndexeerd wordt. Zorg ervoor dat je, net als bij de redirects, dit met alle producten tegelijk kunt doen. Wel zo makkelijk en snel.

niks mis mee om dat pas later, na het verkrijgen van meer inzicht in Shopify en na wat vertrouwd te zijn geworden met dat systeem, in te vullen

Om toekomstig werk eraan makkelijker te maken, zul je zeker gebruik willen maken van de mogelijkheid om tags toe te voegen aan producten. Er zijn verschillende apps waarmee je dit in bulk kunt doen, dus bij een opzet waarbij er veel producten ineens komen is dit een uitkomst. Je kunt ze nadien altijd nog aanpassen aan nieuwe wensen, maar in het begin is het vooral belangrijk om de filters goed op te zetten en de collecties snel te vullen. Ook dat kan al in Excel, maar om de overstap niet meteen intimiderend te maken is er niks mis mee om dat pas later, na het verkrijgen van meer inzicht in Shopify en na wat vertrouwd te zijn geworden met dat systeem, in te vullen.

Producten indelen

Er is natuurlijk wel meer om rekening mee te houden, maar deze 3 onderdelen gelden eigenlijk altijd wel, welk pakket je momenteel ook gebruikt. De rest is vaak meer afhankelijk van de huidige opzet.